Nieuws - 25 maart 2024

Webinar Staatssteun
Voorjaar 2024

Kenniscentrum Europa Decentraal organiseert een online Webinar over staatssteun op 16 april om 11.00 uur voor de medewerkers van decentrale overheden. Ben je geïnteresseerd, meld je dan aan via het aanmeldformulier.

Nieuws - 25 maart 2024

EU-regels beperking kortetermijnverhuur accommodaties

De explosieve groei van de kortetermijnverhuurmarkt, aangedreven door online platforms zoals Airbnb en Booking, brengt uitdagingen met zich mee. In reactie wil de EU regels vaststellen om een eerlijk speelveld te creëren.

EU Recht en beleid - 28 maart 2024

Rapportages

Decentrale overheden die aangemelde of vrijgestelde steun verlenen, moeten rekening houden met de rapportageplicht. Deze verplichting houdt in dat lidstaten jaarlijks verslag moeten doen aan de Europese Commissie over verleende steun.

EU Recht en beleid - 26 maart 2024

Vrij verkeer

Personen, diensten, goederen en kapitaal moet op de interne markt zonder binnengrenzen vrij kunnen circuleren.

EU Recht en beleid - 26 maart 2024

Rechtmatige verwerkingen

Het verwerken van persoonsgegevens is alleen toegestaan wanneer dit voldoet aan de verwerkingsbeginselen uit de AVG: rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie; doelbinding; dataminimalisatie; juistheid; opslagbeperking; vertrouwelijkheid en integriteit. Het is belangrijk dat een decentrale overheid die verwerkingsverantwoordelijke is zich goed aan deze beginselen houdt om aan de privacywetgeving te voldoen.

EU Rechtspraak - 25 maart 2024

Kan een organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding in de zin van de Algemene Groepsvrijstellings­verordening economische en niet-economische activiteiten verrichten?

In de zaak BALTIJAS STARPTAUTISKĀ AKADĒMIJA beantwoordt het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) prejudiciële vragen van twee Letse rechtscolleges over het begrip ‘organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding’ in de zin van artikel 2, punt 83 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Commissie (AGVV). Centraal staat de vraag in hoeverre instellingen voor hoger onderwijs die economische en niet-economische activiteiten uitoefenen als zodanig kunnen worden gekwalificeerd.

EU Rechtspraak - 19 maart 2024

Een lidstaat moet een identiteitskaart kunnen afgeven aan een onderdaan die in een andere lidstaat woont, als deze aan een binnenlandse onderdaan kan worden verstrekt

Op grond van artikel 21, lid 1 VWEU heeft iedere burger van de Europese Unie het recht vrij op het grondgebied van de lidstaten te reizen en te verblijven. In richtlijn 2004/38/EG zijn de voorwaarden uitgewerkt voor de uitoefening van het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten door burgers van de Unie. Artikel 4, lid 3 van de richtlijn bepaalt dat lidstaten verplicht zijn om hun burgers overeenkomstig hun wetgeving een identiteitskaart of een paspoort te verstrekken waarin hun nationaliteit is vermeld. De grondrechten van de Europese burger, waaronder het recht op vrij verkeer en vrij verblijf, zijn expliciet vastgelegd in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie.

Praktijkvraag - 27 maart 2024

Is de Patiëntenrichtlijn van invloed op gemeentelijke zorgtaken en zorg over de grens?

Inwoners van onze grensgemeente kunnen gezondheidszorg soms beter of sneller in het buitenland krijgen. Klopt het dat de Europese Patiëntenrichtlijn 2011/24/EU voor grensoverschrijdende gezondheidszorg mogelijkheden biedt om zorg in het buitenland te ontvangen en vergoed te krijgen? En welke invloed heeft deze richtlijn op de organisatie van gemeentelijke zorgtaken?

Praktijkvraag - 25 maart 2024

Moeten decentrale overheden het aanbestedingsrecht naleven wanneer burgers het uitdaagrecht uitoefenen?

Onze inwoners willen graag zelfstandig allerlei situaties in de samenleving aanpakken. Zij kunnen de (decentrale) overheid uitdagen om hierin actie te ondernemen, maar wij menen dat die acties aanbestedingsplichtige opdrachten zouden kunnen opleveren. Vooruitlopend op de Wet versterking participatie op decentraal niveau, vragen wij ons daarom af in hoeverre het uitdaagrecht zich zal verhouden tot de Europese aanbestedingsrichtlijnen? Moeten decentrale overheden alsnog de aanbestedingsrechtelijke procedures doorlopen wanneer burgers hun uitdaagrecht succesvol uitoefenen?